Ofte stilte spørsmål

1 - Jeg har et skolekort. Kan jeg fylle på verdi og periode på dette?

Svar:
Skolekort skal ikke fylles opp med verdi eller perioder i nettbutikken. Ta en tur innom et salgskontor så hjelper vi deg slik at du får et ordinært reisekort.
 

2 - Jeg har lagt inn verdi i mitt Reisekort. Hva betaler jeg på bussen?

Svar:
Verdikort er et betalingsmiddel for å kjøpe billetter med. Du kan kjøpe enkeltbillett og gruppebilletter på bussen og oppnå 25 % rabatt. Gi beskjed til sjåfør at du har verdikort samt hvilken holdeplass du skal til. Alltid billettere helt frem og kortet skal kun skannes ved bussbytte.

 

3 - "Distribusjon til billettmaskin pågår": Jeg betalte for ” Vestfoldkort UngVoksen” via min side i går ettermiddag, når jeg ser på leveringsstatusen på min side så står det ”Distribusjon til billettmaskin pågår”. Er ikke kortet klart til bruk? Jeg fikk kvittering og der står det at det er betalt.

Svar:
Status i nettbutikken blir først oppdatert når ditt kort har vært i kontakt med billettmaskinen i bussene og kortet har blitt oppdatert. Når systemet får tilbakemelding om at distribusjonen er vellykket blir statusen oppdatert i nettbutikken.

 

4 - Hva har skjedd hvis produktet eller verdipåfyllingen er ikke blitt registrert?

Svar:
Ved gjennomført betaling skal man komme tilbake til siden som viser "Ditt kjøp er fullført". Dersom dette ikke skjer så vil produktet eller verdipåfyllingen mest sannsynlig ikke være registrert i nettbutikken. Betalingstransaksjonen vil kunne fremstå som gjennomført, men beløpet er kun reservert og vil ikke bli belastet. Dette vil bli frigitt etter noen dager i henhold til bankens rutiner.
Er du i tvil om kjøpet ble registrert så kan du gå tilbake til menyen ”Siste transaksjoner” i nettbutikken. Dersom ordren ikke er registrert her, så er ikke kjøpet effektuert og produktene vil følgelig ikke leveres. Er ordren registret er kjøpet registrert og vil bli effektuert og vil være klart på reisekortet innen 3 timer.

5 - Hvorfor er ikke linken i mail vedrørende aktivisering klikkbar?

Svar:
Dette kan variere med ulike mailklienter. Det vil det bli informert om i mailen som sendes ut til brukeren. Hvis ikke linken er klikkbar, så kan linken kopieres inn i nettleseren.

6 - Hvordan får jeg endret betegnelsen på et Reisekort i nettbutikken?

Svar:
Dersom du ønsker å endre betegnelsen på et Reisekort etter at dette er lagt inn i nettbutikken må du slette kortet og registrere det inn på nytt under den nye betegnelsen som du ønsker å benytte.
 

7 – VKT Nettbutikk - hva selges der?

Svar:
I VKT Nettbutikk tilbyr vi kjøp av ferdig definerte periodeprodukter, samt påfylling av verdidelen i Reisekortet. Alle produktkjøp betales via en sikker betalingsløsning, hvor VISA og Master- og Eurocard benyttes.
 

8 - Opprettelse av ny brukerprofil – hvordan gjør jeg dette?

Svar:
Ved opprettelse av ny bruker vil du bli bedt om å oppgi personalia i registreringsskjemaet. Dette er ikke påkrevde felt med unntak av at du må ha en gyldig e-postadresse, men vi anbefaler at du registrerer dette for din egen oversikt. Ta godt vare på brukernavn og passord. Har du først opprettet en bruker så kan du ikke gjenbruke samme e-postadresse ved ny bruker. Glemt passord og bruker kan etterspørres via påloggingssiden. Ved opprettelse av ny bruker ved første gangs registrering i nettbutikken vil det sendes ut en e-post med en link som må aktiveres før nettbutikken kan tas i bruk.
 

9 - Kan jeg angre på et produktkjøp i Nettbutikken ?

Svar:
Normale regler for angrefrist gjelder for kjøp via VKTs nettbutikk.

Angrerett:
For periodeprodukter vil kunden ha angrerett i 14 dager fra levering, det vil si når produktet er lagt i Reisekortet. Angreretten faller bort når produktet er tatt i bruk. Hvis det ikke er andre produkter på Reisekortet, vil dette skje samtidig med at produktet legges i kortet. Ved påfylling av verdidelen i Reisekortet vil kunden ikke ha angrerett.
Hvis du vil påberope deg angrerett, må du gi melding om dette til VKT innen fristen. For å refundere kjøp må kjøper ta med Reisekortet å møte opp ved ett av VKT`s kundesenter .
Vi gjør oppmerksom på at periodeprodukter aktiveres ved førstegangs bruk dersom du ikke allerede har en gyldig periode i ditt Reisekort.


10 - Får jeg oversikt over reisene mine i nettbutikken?

Svar:
Nettbutikken er en ren nettbutikk som kun viser oversikt over hvilke kjøp du har foretatt og når disse ble gjort. Hvis man ønsker oversikt over hvilke reiser som er foretatt på kortet kan man ringe kundesenteret.

Perioden du kjøper på nettbutikken vil bli aktivisert første gang du registrerer kortet på et kjøretøy. Du vil da se hvor mange dager du har igjen i displayet på kortleseren.
 

11 - Kan jeg kjøpe flere reiseprodukt til det samme Reisekortet?

Svar:
Ja, du kan kjøpe flere reiseprodukt på en gang. Det er likevel viktig å være klar over at rekkefølgen for aktivering av periodeprodukter er tilfeldig, slik at vi ikke kan garantere hvilke periode som først vil bli aktivert ved kjøp av flere ulike periodelengder samtidig. Vi vil av den grunn anbefale at man ikke kjøper ny periode før den første allerede er levert og aktivert.
 

12 - Kan jeg knytte flere Reisekort opp mot samme brukerkonto?

Svar:
Ja, du velger selv hvor mange Reisekort du vil knytte til en brukerkonto. Dette er veldig praktisk siden man nå kan styre alle kortene til familien fra en brukerkonto.
 

13 - Hvor lang tid tar det fra jeg kjøper produkt på nettbutikken til jeg kan bruke et på kjøretøyet?

Svar:
Det tar inntil 3 timer etter kjøp før billetten er klar for nedlastingen til ditt reisekort.

14 - Hva gjør jeg dersom Reisekortet mitt ikke virker på bussen?

Svar:
Kontakt ett av våre salgskontor eller vårt kundesenter for å sjekke om det er noe galt med selve kortet eller om det er billettmaskinen på kjøretøyet som ikke er oppdatert.
 

15 -Hvorfor virker ikke Reisekortet på bussen når jeg har lagt inn periode?

Svar:
Det kan være ulike årsaker til at kortet ikke virker på bussen.

• Feil med ditt Reisekort
• Feil med billettmaskinen
• Aksjonslisten som skal oppdatere billettmaskinen med din bestilling har ikke gått gjennom

Dersom du opplever problemer kan vårt kundesenter hjelpe deg.
 

16 - Hva er grensene for hvor mye verdi jeg kan legge i Reisekortet?

Svar:
Grensen for verdi ligger mellom minimum kr 100 og maks kr 1.000.
 

17 - Jeg blir bedt om å logge inn flere ganger. Hvorfor det?

Svar:
Brukere av en enkelte nettlesere kan oppleve at de må logge på nettbutikken to ganger før de kommer inn. Dette gjelder spesielt brukere av Safari Mac, Safari Windows og Crome.
 

18 - Jeg har ikke mottatt e-post etter at jeg registrerte ny bruker. Hva gjør jeg?

Svar:
Dessverre hender det at e-posten for aktivering av ny bruker i noen tilfeller ender opp i "spam" filteret (søppelposten) hos ulike e-post tilbydere. Dersom e-post ikke mottas, bør derfor dette sjekkes opp med din e-posttilbyder før VKT kontaktes. Søppelposten legges i en egen mappe under innboksen som kalles "useriøs epost". Finner du eposten her kan du høyreklikke på den å velge godkjent avsender. Epostene vil da mottas i innboksen på vanlig måte.

 

19 - Fungerer nettbutikken på nettbrett og mobil?

Svar:

Ja, løsningen fungerer både på nettbrett og mobil. 

 

20 - Jeg har nettopp registrert meg slik at jeg kan fylle på mitt busskort på nett, men når jeg registrerer mitt reisekortnummer så blir ett av nr borte. Mitt reisekortnr. er 07070 0xx4 xx28xx0, men den førte "0" blir borte når jeg registrerer det. Hva gjør jeg?! 

Svar:
Det første sifferet er kun et kontroll nummer og skal bli borte når du har registrert kortet. Dersom du sjekker at kortet ligger inne under «Mine reisekort» er alt i orden. 

21 – Jeg har mistet mitt reisekort – hva gjør jeg?

Svar:
Har du registrert kortet i nettbutikken kan du skrive ut kvittering fra nettbutikken.  Ta med kvittering til et salgskontor og erstatningskort blir utstedt mot kr 50,- i gebyr.
Våre Salgskontor finne du her: http://www.vkt.no/Billetterogreisekort/Vestfold/Utsalgssteder.aspx
 

22 - Hvordan sjekker jeg hvor mye verdi det er er igjen på reisekortet?

Svar:
For å sjekke hvor mye verdi du har på kortet må du logge inn i nettbutikken. Velg kortet du ønsker å sjekke saldo på. Trykk så på "Kjøp". Da vil du få opp din Saldo.

23 - Jeg har fyllt opp kortet med ny periode, men på bussen så vises det at jeg har kun 2 dager igjen. Hvorfor?

Svar:
Den gamle perioden teller seg ferdig og er den som vises. Når din gamle periode er brukt opp vil den nye bli aktivert neste gang reisekortet valideres/er i kontakt med en billettmaskin. Da vil det i displayet vise antall dager du har igjen på den nye perioden som er aktivisert.