Bankkort Med Kun Bankaxept

Bankkort med kun BankAxept kan ikke brukes på bussen fra 11. august

Fra 11. august 2025 vil det ikke lenger være mulig å betale med bankkort som kun har BankAxept når du kjøper billett om bord i bussene våre.
Publisert: tirsdag 08. juli 2025 - 12:00

Hvorfor skjer dette?
Betalingsløsningen på bussene krever at kortene støtter online og internasjonale betalingssystemer (som Visa eller Mastercard). Bankkort som kun har BankAxept-funksjon blir derfor ikke lenger støttet. 

Hvordan vet jeg hva slags kort jeg har?

Se på kortet ditt:

  • Står det bare BankAxept, uten Visa eller Mastercard-logo?
    → Da vil det ikke fungere på bussen fra 11. august.

  • Har du et kort med både BankAxept + Visa/Mastercard-logo?
    → Da kan du fortsatt bruke det, så lenge Visa/Mastercard-delen er aktivert og det kan benyttes på offline betalingsterminaler. 
    → Husk å aktivere kortet for tæpping i banken din. 
    → Usikker på om ditt bankkort støtter dette? Ta kontakt med banken din! 

Dette kan du gjøre i stedet:

1. Bruk ny VKT App 
Last den ned i App store eller Google butikken.
Kjøp billett før du går om bord. Du kan betale med Vipps og bankkort i appen.
Du kan også få billett tilsendt fra familie eller venner i den nye VKT appen.

2. Bruk reisekortet ditt
Du kan fylle opp reisekortet i vår nettbutikk på vkt.no eller på vårt kundesenter og salgskontor. 

3. Kjøp billett på kundesenter eller salgskontor

  • VKT Kundesenter på Tønsberg rutebilstasjon

  • Narvesen Sandefjord stasjon

  • Narvesen Sande

4. Betal med kontanter
Det er fortsatt mulig å kjøpe billett med kontanter om bord.

Om du fortsatt ønsker å betale med bankkort så anbefaler vi deg å ta kontakt med banken din for løsning.

💳Med Visa eller Mastercard kan du bare tæppe ved kjøp av billett – ingen kode nødvendig! Raskt og enkelt!

Velkommen om bord! 


Fant du det du lette etter?